Vrienden Nederlands Tegelmuseum

tegelmuseum-03.jpg

We kunnen terugkijken op een geslaagd online symposium waarbij ook veel aandacht werd besteed aan het Nederlands Tegelmuseum!

Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed Graag nodigt u uit voor het gratis online Interieurplatform op vrijdagmiddag 18 september 2020 van 13.30 tot 16.45 uur. Het thema is ‘Keramische pracht; tegels in het interieur’. De Rijksdienst organiseert het dit keer in samenwerking met de ErfgoedAcademie.

In bijna alle monumentale interieurs bevinden zich tegels, op de vloer of aan de wand. Tegels hebben een grote verscheidenheid in vormen, materialen en toegepaste technieken. Het uiterlijk en de erop aangebrachte patronen zijn nog altijd in ontwikkeling. Of het nu gaat om karakteristieke Delfts blauwe tegels, de kenmerkende 20ste-eeuwse cementtegels of de nostalgische tegels uit de badkamer van onze jeugd: veel mensen hebben iets met tegels. Deze fascinatie blijkt alleen al uit het grootschalige hergebruik van oude tegels.

Tijdens de bijeenkomst zullen vier sprekers, waaronder Hans van Lemmen en Mario Baeck, vanuit verschillende invalshoeken hun kennis met ons delen en ingaan op vragen als: waarom waren de vroege Nederlandse tegels internationaal zo gewild, wat was het geheim van de productie ervan, welke technische ontwikkelingen hebben de tegels zoal doorgemaakt en met welke uitdagingen heeft de restaurator tegenwoordig te maken.